MÚVS_797 DVPP - Doplňující didaktické studium angličtiny - prezenční výuka

Code: MÚVS_797
Name: DVPP - Doplňující didaktické studium angličtiny - prezenční výuka
Department: Masaryk Institute of Advanced Studies
Duration in hours: 60 lesson hours
Form of study: Full-time
Instruction language: Czech language
Mode of delivery: Lecture
Mode of completion: Oral exam
Mode of completion detail: Závěrečná zkouška podmíněná splněním průběžných úloh. Průběžné úlohy jsou 4 plány hodiny vypracované na základě poznatků získaných během kurzu.
Lecturer: PaedDr. Dana Hánková, Ph.D. (Dana.Hankova@cvut.cz)
Supervisor: PhDr. Eva Císlerová, Ph.D. (Eva.Cislerova@cvut.cz)
Minimum educational requirement: Vysokoškolské magisterské vzdělání
Other prerequsites: Pedagogické vzdělání nebo titul Mgr./Ing. + pedagogické minimum Angličtina na úrovni C1 dle SERRJ
Annotation:

Prezenční výuka v rozsahu 60 vyučovacích hodin, včetně 2 hodin mikrovyučování a 2 hodin rozboru. Studium bude zakončeno zkouškou, dalším výstupem bude zpracování 4 plánů hodiny na zadané téma v průběhu kurzu. Výuka bude prezenčně v pátek od 14:30 do 17:45 hod s pauzou. Jednotlivým tématům budou věnovány 2 vyučovací hodiny (90 minut). Studium se bude uskutečňovat v souladu s § 6b vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, k získání kvalifikace učitele cizího jazyka podle § 12 písm. b) a d) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Structure:

Jednotlivá témata kurzu:

1. Úvod do kurzu a cíle jazykového vzdělávání: 2h

  • základní cíle jazykového vzdělávání
  • vztah výukového minima a učebních plánů a programů, Společný evropský referenční rámec pro jazyky

2. Základní přístupy v jazykovém vzdělávání (teaching): 2h

  • výběr metod a přístupů ve výuce jazyka (teaching), úvod do vyučování v ICT prostředí
  • komunikativní výuka cizího jazyka a užívání mateřského jazyka

3. Základní přístupy v jazykovém vzdělávání (learning): 2h

  • klíčové principy osvojování jazyka a učení se (včetně ICT prostředí)
  • specifika věkových skupin, role učitele a žáka (studenta)

4. Plánování hodiny 1: 2h

  • základní problémy a principy plánování hodiny
  • výuka v heterogenních skupinách a skupinách s rozdílnou úrovní jazykových znalostí

5. Plánování hodiny 2: 2h

  • zpracování plánu hodiny: feedback, instrukce
  • používání tabule a názorných pomůcek

6. Prezentace a procvičování mluvnice AJ 1: 2h

  • induktivní a deduktivní prezentace
  • funkční přístupy ke gramatice

7. Prezentace a procvičování mluvnice AJ 2: 2h

  • procvičování mluvnice
  • kontrola porozumění

8. Práce s chybou: 2h

  • příčiny chybování
  • postupy při opravování chyb

9. Prezentace slovní zásoby AJ: 2h

  • základní přístupy, receptivní a produktivní slovní zásoba
  • kontrola porozumění

10. Procvičování slovní zásoby AJ: 2h

  • procvičování slovní zásoby a paměť
  • hry k procvičování slovní zásoby a používání slovníků

11. Výuka výslovnosti a pravopisu AJ 1: 2h

  • výuka výslovnosti AJ: segmentální rysy, slovní přízvuk
  • výslovnost a pravopis, procvičování výslovnosti, hry (drilling)

12. Výuka výslovnosti a pravopisu Jj 2, funkční jazyk a řeč: 2h

  • intonace a linking
  • proměnlivost a dynamika řeči a komunikace, role kontextu

13. Výuka receptivních dovedností - čtení: 2h

  • receptivní dovednosti, struktura a vztahy
  • výuka čtení jako receptivní dovednosti

14. Výuka čtení s ohledem na věkové skupiny: 2h

  • výuka čtení: materiály a analýza s ohledem na věkové skupiny
  • plné využívání textu, techniky čtení

15. Výuka poslechu s ohledem na jazykovou úroveň studentů AJ: 2h

  • rozvoj poslechových dovedností, techniky poslechu
  • práce s přepisem poslouchaného textu

16. Výuka čtení a poslechu: používání autentických textů

  • typy autentických textů k výuce čtení a poslechu a jejich rysy: literatura, písně, videa, časopisy
  • využívání ICT a online prostředí

17. Projekty a jejich využití ve výuce AJ: 2h

  • zásady strukturování projektu, vzorové projekty
  • výuka „kultury“

18. Specifické vzdělávací potřeby a jejich role ve výuce AJ: 2h

  • SVP: typologie a charakteristika
  • dyslexie a dysgrafie

19. Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka (CLIL): 2h

  • klíčové principy CLIL
  • vytváření a evaluace učebních materiálů CLIL

20. Učební styly a strategie: 2h

  • učební styly a strategie, motivace
  • portfolio, využití s žáky ve výuce, tvorba vlastního portfolia účastníka kurzu

21. Formativní hodnocení a feedback: 2h

  • terminologie: assessment, evaluation, feedback; specifika v ICT
  • rozvoj autonomie žáka, autoevaluace

22. Sumativní hodnocení a testování: 2h

  • terminologie a koncepty v oblasti testování, druhy testů
  • tvorba jazykového testu

23. Výuka psaní 1: 2h

  • psaní jako jazyková dovednost
  • dílčí dovednosti v oblasti psaní, řízené psaní

24. Výuka psaní 2: 2h

  • diktát a volné písemný projev
  • feedback k psanému textu

25. Výuka mluvení a kompenzační strategie: 2h

  • dílčí dovednosti v oblasti mluvení, plynulost a přesnost/správnost
  • kompenzační strategie

26. Procvičování dovedností v oblasti mluvení: 2h

  • aktivity k rozvoji dovednosti mluvení
  • úkolově orientovaná (task-based) výuka angličtiny

27. Učební texty a jejich výběr: 2h

  • kritéria pro výběr učebnic
  • doplňkové materiály

28. Informační a komunikační technologie ve výuce AJ: 2h

  • ICT v současném světě a výuce angličtiny
  • Výuka online, zkušenosti účastníků kurzu

29. Mikrovyučování CLIL/ICT: 4h

1-4 prezentace a reflexe (online-individuálně s lektorem) pedagogických dovedností jednotlivých studentů kurzu (dle odevzdaného plánu hodiny)

30. Závěrečná zkouška

Document: Certificate
Date: 23.02.2024 - 14.06.2024
Venue: Praha, MÚVS ČVUT, Kolejní 2a, Praha 6
Timetable:
  • Friday: 14:15-17:30, 402 (*s přestávkou)
Price: 5 950,00 CZK
Note:

Přijetí do kurzu předchází krátký online pohovor.

Portal of Lifelong learning at CTU ČVUT cvut@cvut.cz